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Nido d’Infanzia Iride

Finito

La progettazione e realizzazione del nuovo Nido d’Infanzia Iride è nata dall’esigenza del Comune di Guastalla di costruire una nuova struttura nel luogo in cui vi era l’asilo nido “Rondine”, gravemente danneggiato dagli eventi sismici che hanno colpito i territori dell’Emilia Romagna nel maggio 2012.

Con ordinanza n°20 del 19 febbraio 2013, avente per oggetto “Programmazione della rete scolastica. Definizione criteri e procedure per applicazione articolo 11 comma 1 lett a) punto 3) del Decreto Legge 10 ottobre 2012 n.174 convertito con modificazioni della legge n.213 del 7 dicembre 2012”, il Presidente della Regione Emilia Romagna, in qualità di Commissario Delegato, ha disposto la possibilità di riprogrammare la rete scolastica prevedendone la riorganizzazione anche attraverso la “costruzione degli edifici in sedi nuove o diverse”.

Pertanto il Comune di Guastalla si è fortemente impegnato nel produrre un bando che fosse il più dettagliato possibile, esplicitando così tutto ciò che era necessario al fine di realizzare un edificio ecosostenibile, che potesse riunire in un solo fabbricato due ex nidi d’infanzia presenti sul territorio: il “Rondine”, demolito per inadeguatezza strutturale, e il “Pollicino”, chiuso non solo per i danni legati al sisma, ma anche per l’ormai raggiunta incompatibilità di logica funzionale. A seguito di concorso, il progetto che meglio ha rappresentato le caratteristiche richieste dal bando è stato quello del gruppo costituito dalle imprese realizzatrici Scisciani&Frascarelli, Rubner, Saitec, Promo e Geoequipe, in collaborazione con lo studio MC A – Mario Cucinella Architects.

Il tema della progettazione dei nidi è una questione molto delicata, da affrontare con elementi di altissima qualità, in modo da ottenere risposte adeguate a tutti i livelli e soddisfare il ruolo centrale dell’esperienza educativa in tenera età. Sono risultati, quindi, fondamentali, ai fini della realizzazione di una struttura efficace, una serie di fattori molto complessi legati, dal punto di vista tecnico, al sistema architettonico e, dal punto di vista pedagogico, alla psicologia dei bambini nella primissima infanzia.

Il Nido Iride racchiude nella sua unicità architettonica la leggerezza del sistema costruttivo in legno e una scelta accurata di materiali, finiture e soluzioni tecniche tali da renderlo sicuro, confortevole, ad alto contenuto tecnologico ed efficiente da un punto di vista energetico.

In stretta connessione con il paesaggio circostante, l’edificio prende forma richiamando il motivo dei filari degli alberi nella ripetitività degli elementi verticali in legno che contraddistinguono la struttura portante. Questo ritmo regolare si dissolve negli ambienti interni, in cui la sinuosità dello spazio e il calore dei materiali rimandano al grembo materno e a una tana sicura dove muovere i primi passi verso la crescita. Al di là poi delle grandi superfici vetrate, in un continuo dialogo fra interno ed esterno, si sviluppa il giardino offrendo ai bambini ulteriori stimoli nelle attività motorie, sensoriali e sociali.

(foto Fausto Franzosi e Moreno Maggi; elaborati architettonici, infografiche e schizzi MC A)

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E’ possibile visitare il Nido d’Infanzia “Iride” tramite un servizio che il Comune mette a disposizione di scuole, tecnici, professionisti del settore, ecc… , guidati da un personale tecnico altamente qualificato, compilando il modulo al link

http://www.comune.guastalla.re.it/upload/guastalla/moduli/MODULODIRICHIESTAVISITEGUIDATE_77_2835.pdf

Le visite, della durata di 1.30 ore circa, saranno possibili esclusivamente su prenotazione e programmabili nelle giornate di venerdì pomeriggio dalle 16.30 e sabato mattina. Potranno partecipare gruppi di un massimo di 20 persone, oltre a due accompagnatori.

VISITE A PAGAMENTO La visita guidata prevede un costo di euro 100,00 per gruppo. Se i partecipanti supereranno le 20 persone, saranno da suddividere in due gruppi, con un costo di euro 100,00 a gruppo.

VISITE GRATUITE La visita guidata sarà gratuita per i tecnici comunali e per gli studenti universitari visitanti la struttura a fini progettuali o di tesi di laurea, con l’obbligo di fornire copia – tesi od elaborato – all’Amministrazione Comunale di Guastalla.

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Video realizzati presso la struttura:

https://youtu.be/8A98W2DGb8g

https://www.youtube.com/watch?v=GhaLpvEuriw

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The project is by Mario Cucinella Architects, who won the public contest launched by the City of Guastalla after the earthquake. The site was previously occupied by the old nursery school damaged by the earthquake in 2012. The new structure has been built to replace it and another public nursery that was in the town center. So now we have one central new nursery rather than the two old ones. The official requirement in the public contest was that the new building had to be in wood and with specific earthquake-proof and sustainable features. This kind of building has a particular function and this is the result of a lot of different complex architectural and psychological concerns.

THE SHAPE

The outside is inspired to the typical rows we usually see in the cultivated fields with their rows of bordering trees. The natural light gets in through the wide windows that also allow a permanent dialogue between inner and outer and space.

BUILDING STRUCTURE

The structure is composed by fifty portals realized in multilayer fir wood and set parallel along the whole building. Each portal is made of two parts: one is structural inside, anchored to foundations, and the other is external with an aesthetic function. The spaces dedicated to services are built, instead, with a more traditional system in concrete and bricks. The external coating is realized with vertical strips in larch wood laid at a six centimeters pitch.

INNER SPACE

The regular rhythm of the external structure disappears in the indoor spaces in which you can see soft and sinuous lines that remind of a mother’s womb (or to the whale’s belly of Pinocchio’s tale). This is a perfect, known, familiar space for children in which they are free to move, learn and grow up. The dialogue between indoor and outdoor makes them part of nature’s seasonal changes, so they can observe the different seasons, the climate changes, the weather, lights, sounds, etc… All the spaces of this nursery, indoor and outdoor, are important, to live and to get healthy.

MATERIALS AND INTERNAL FINISH

All the materials and the finishes are chosen in order to respect children’s safety and according to the beautiful overall image of the building. The floors of classrooms, laboratories, hall, etc… are made of oak wood strips. Ceramic tiles is used In the service instead.

ENVIRONMENTAL SUSTAINABILE ELEMENTS

This nursery is a passive building, with a high plants efficiency, an optimal use of natural light and renewable energy sources (through photovoltaic system, solar thermal system and rainwater recovery) and an accurate selection of materials, that are natural or recycled (only the foundations are in concrete).

FUNCTIONAL LAY-OUT

As I said before, the nursery is constituted by a main building in wood and by two other buildings on the back realized with a more traditional technique. Such a separation guarantees more safety and discretion and a better independent use of the services rooms (kitchen, laundry,…) The access to the nursery IS through a great external semi-covered patio into the “square”, that is the place meant for meetings and socialization activities among children, parents and teachers. The classrooms are six, organized in groups of twos with the same children age (from six month to three years old); but the structure is anyway flexible, according to the variable annual attendance. In particular, the classrooms for the youngest children are placed at north-east side because that is the most quiet and reserved part of the building. The other classes are located on the other side separated by a great atelier space, the “winter garden”. Each class has a rest room, lighted from above, and a bathroom, with a big window and zenithal skylights. In common with the joined class it has also a welcome area and a little closet for teaching materials. The classrooms are well soundproofed, but also in close relation each other, and with the garden view through the big windows, to encourage interaction and contamination. The widest laboratory is the “winter garden”, an independent space dedicated to activities about nature, where children can play with natural elements also during the cold seasons. The building is completed by two more little labs for activities with colors and lights and the rooms dedicated to services (teacher’s room, warehouse, laundry, kitchen, etc…).

GARDEN DESIGN

The garden has been designed according to the sinuous lines that characterize the indoor of the building and develops as a sensorial trail. So you can start from the main entrance and see the “butterflies garden”, which represents the SIGHT; next you find the “sounds garden”, which is for the hearing, through the noise of bamboo sticks; then you smell aromatic herbs in the “garden of perfumes”, which corresponds to smelling and in the end you find “pollicino’s path” with some different materials, enhancing touch. If you observe the design of this garden from above, you recognize the shape of a fantastic animal reminding some of the typical species that can be detected in the local landscape. The most part of trees in the garden are original from the area, and only three trees are new ones: a poplar in the hall, that is the “welcome tree”, a Sophora japonica pendula in the “story garden” and a plane tree at the end of the path. All the species are non toxic, without thorns, with low pollen content and easy to replace.

Indirizzo: Via Rosario
Città:
Cap: 42016
Nazione: Italy
Id: 228
Finalità Lavori: Realizzazione di edificio ecosostenibile per riunire in un solo fabbricato due ex nidi d'infanzia. danneggiati dal sisma
Fonte Finanziamento: Regione, Comune e privati
Importo Finanziato: € 3'170'295,92
Interventi Previsti: Nuova costruzione.
Stato Di Avanzamento Lavori: Inaugurato a Settembre 2015.

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